«بايد»ها، «نبايد»هاي مبلمان اداري و طراحي دكوراسيون داخلي – اينديا مهدوي
هماهنگي از ميان آشفتگي پيدا مي‌شود
امروز به سراغ يك طراح داخلي و معمار ايراني الاصل رفته‌ايم. او كه در تهران متولد شد، سال‌هاست كه در فرانسه كار و زندگي مي‌كند. اينديا مهدوي استوديوي شخصي‌اش را به سال 1999 در پاريس بنا كرده و سال‌هاست كه دارد با همين استوديو پروژه‌هاي متعدد معماري، طراحي داخلي و طراحي دكوراسيون داخلي‌ را انجام مي‌دهد. شهرت او طراحي داخلي و طراحي دكوراسيون داخلي دراماتيكش است. او هم به واسطه‌ي تجربه و شهرتش درباره‌ي «بايد»ها «نبايد»هاي طراحي دكوراسيون داخلي منزل صحبت مي‌كند.
1: حمام و آشپزخانه مهم هستند: من براي آشپزخانه‌ي خانه‌ي خودم پرده، گليم و تزئينات ديواري طراحي كرده‌ام. نمي‌توانم در محيطي شلخته زندگي كنم. به همين خاطر بايد همه‌ي فضاهاي زندگي را طراحي كرد كه حمام و آشپزخانه هم جزءشان هستند، پس آن‌ها را هم طراحي كنيد.
2: از كف‌پوش‌هاي چوب ارزان قيمت استفاده نكنيد: اگر بودجه‌ي كافي براي خريد كف‌پوش‌هاي چوبي باكيفيت را نداريد به سراغ نمونه‌هاي بي‌كيفيت‌تر و ارزان‌تر نرويد چون كف‌پوش‌هاي ارزان شبيه پلاستيك هستند و نه چوب. وقتي بودجه‌تان كفاف نمي‌دهد، به سراغ كف‌پوش‌هاي سراميك يا كاشي برويد، چون هم قشنگ‌ترند و هم ارزان‌تر.
3: به عمق توجه كنيد: موقع ورود به يك اتاق، چشم‌تان تا كجاي اتاق را مي‌بيند؟ تا هر جا كه چشم‌تان مي‌بيند بايد يك عنصر گيرا و چشمگير براي تماشا باشد. اين عنصر بصري چشم‌گير در طراحي دكوراسيون اداري داخلي مي‌تواند شامل يك اثر هنري، يك چراغ زيبا يا حتي ديواري باشد كه به رنگي زيبا نقاشي شده است. در اتاق نشيمن دو كاناپه را رو به هم قرار دهيد. دو كاناپه‌ي رو به روي هم در طراحي دكوراسيون داخلي مغازه مثل ابرو عمل مي‌كنند، باقي چيزها را بر اساس آن بچينيد.
4: اگر بودجه‌تان محدود است، مبلمان را با رنگ‌هاي روشن انتخاب كنيد: اگر بودجه‌تان محدود است، لزومي ندارد به سراغ باكيفيت‌ترين محصولات برويد. بلكه مي‌توانيد از فروشگاه‌هايي مثل ايكئا خريد كنيد. ولي در آن‌جا هم حتماً مبلمان را با توجه به رنگ‌هاي روشن انتخاب كنيد، چون در طراحي دكوراسيون داخلي رنگ اول به چشم مي‌آيد و بعد كيفيت است كه ديده مي‌شود.
5: مخمل به رنگ‌هاي زيبا، به‌ترين پارچه است: من در طراحي دكوراسيون داخلي هميشه از مخمل استفاده مي‌كنم. مخمل نرم است و بافت خوبي دارد و وقتي رنگ‌هاي‌اش به خوبي و با دقت انتخاب شوند، به‌ترين گزينه براي طراحي دكوراسيون داخلي خانه است.
6: خود را به يكي دو رنگ محدود نكنيد: انتخاب رنگ در طراحي دكوراسيون داخلي درست مثل هماهنگ كردن رنگ كراوات با جوراب است. پس موقع طراحي دكوراسيون داخلي خانه‌تان حتماً رنگ‌ها و طرح‌هاي مختلف و گوناگون را تجربه و امتحان كنيد. هماهنگي خود را از ميان آشفتگي به شما نشان مي‌دهد.
7: پول اضافه خرج رادياتور نكنيد: انواع رادياتورهاي زيبا و طرح‌دار در بازار پيدا مي‌شود. ولي وقتي شما خانه را مطابق ميل‌تان طراحي كرديد و مبلمان خوبي هم انتخاب كرديد مطمئن باشيد كه رادياتورها حتي به چشم نمي‌آيند.
8: پرده‌ها را با دست و دل بازي انتخاب كنيد: هيچ‌وقت در انتخاب و خريد پرده كم نگذاريد. يادتان باشد كه پرده بايد بلند باشد و تا پايين پنجره بيايد. ولي مهم است كه لبه‌ي پرده روي زمين نيافتد، بلكه پرده بايد فقط با كف زمين مماس شود.